<iframe width="650" height="34" marginwidth="0" marginheight="0" frameborder="0" hspace="0" vspace="0" scrolling="no" bordercolor="#000000" name="TextBanner.czAdvertisement" src="http://textbanner.cz/reklama.php?id_s=2589&banner_rozmer=650x34"> </iframe>

něco pro kluky

7. března 2010 v 18:01 | kiki,terrinka

Jaguar XF: Blízká setkání


Jaguar XF
Zbystřete zrak, protože takhle vypadá nová tvář sedanů od Jaguaru. Koncept XF je jedním z nejodvážnějších designérských počinů automobilky v její historii.
Fanfáry, prosím! Udělejte místo v historických knihách pokrytých nánosy prachu Jaguaru! Na následujících stranách, dámy a pánové, se seznámíte s dlouho očekávaným konceptem sedanu Jaguar XF. Je to nejodvážnější auto za posledních několik desetiletí, jež bude nosit logo skákající kočky, a první, které jasně ukazuje směr, jímž se bude ubírat design jaguarů v následujících deseti nebo dvaceti letech.

Žádný britský koncept moderní doby nebyl tak důležitý pro budoucnost té které značky. Není tajemstvím, že prodeje Jaguaru se od roku 2000 tragicky propadly a že na vině byl hlavně zastaralý design jeho sedanů, prvního S-typu, potom X-typu a XJ. Nový tým designérů, vytvořený a vedený Ianem Callumem, od roku 1999 intenzivně pracoval na čistém a originálním designovém stylu, který by si mohl dovolit nahradit boule a křivky Lyonsovy éry něčím emotivním a výjimečným.

Studie XF, jež se v současné době představuje návštěvníkům detroitského autosalonu, je trojrozměrnou verzí velkého množství rozhodnutí, která automobilka udělala o svojí budoucnosti. Jaguary by měly svým německým soupeřům nadále konkurovat rozměry, ale mají je na trhu doplňovat odlišným charakterem.

Koncept XF ukazuje, že tradiční nízká silueta, sportovní charakter, kočičí postoj a elegantní rozmáchlé křivky ze svého rejstříku v Jaguaru nevyškrtli. V některých zlomech karoserie a tvarech okolo světel dokonce najdete diskrétní odkazy na tradici. Přesto je XF sebevědomým novým autem. Naživo vypadá tak dobře, že někteří manažeři Jaguaru dokonce museli začít upozorňovat, že tohle rozhodně není sériové XF.

Rozměry a styl konceptu se přesto podle našich informací velmi podobají novému sériovému autu, které bude založeno na skvělém podvozku odcházejícího S-typu. Představte si ho s o něco vyšší střechou a praktičtějšími tvary přídě a zádě, přidejte kabinu, jakou zákazníci Jaguaru očekávají (zvláště když se pořádně podívali na nové sportovní XK), a dostanete budoucí sériový sedan XF. A to z něj dělá auto velmi odlišné od čehokoli, co Jaguar nabízel v minulosti.

Jaguar XF

Na živo

Věděli jsme, že se za plátnem skrývá Jaguar zítřka. My, kdo jsme nový koncept spatřili v tajném studiu jen několik dní předtím, než byl odeslán do Ameriky, jsme velmi dobře věděli, že se tady tvoří historie. Toto auto totiž můžeme po právu nazvat prvním Jaguarem postlyonsovské éry.

Jeho tvar bude diktovat tvary vozů britské značky v následujících desetiletích. A to znamená, že by měl být natolik působivý, aby byl schopen zajistit Jaguaru v dohledné době větší prodeje. Byl to velký okamžik.

Ian Callum, výmluvný jako vždy, hovořil o čtyřech nejvýznamnějších sedanech od Jaguaru a zdůrazňoval, že rozdíly v jejich designu nejsou v rozporu s jednotnou filozofií značky. Tyto velikány minulosti dělilo od sebe vzájemně osm až deset let a výčet končil prvním XJ6 z roku 1968. Výzvou pro designéry XF bylo dostat Jaguar tam, kde by dnes byl, kdyby evoluci jeho designu nenarušila série retro modelů. "Berte to, co uvidíte, jako Jaguar Mk2 budoucnosti," prohlásil Callum. "Design kteréhokoli dobrého auta v sobě musí nést nějaké dědictví, musí odněkud vycházet. Jenže nás prostě nezajímá retro."

Čtyřdveřový koncept XF je nízký, štíhlý a okouzlující. Stejně jako kočka. A liší se od jakéhokoli BMW, Mercedesu nebo Audi. Callum a jeho zástupce Julian Thompson vypadali trochu nervózně, jak se dá očekávat od šéfů kteréhokoli týmu, jehož práce po čtyřech letech v utajení poprvé přichází před kritické zraky veřejnosti. Avšak nemusí se bát. Rozchod s boulemi a křivkami minulosti je naprostý. Nový design není o nic méně svalnatý a emotivní, s velkými koly ve výrazných blatnících, naznačujícími sílu a účelnost. Teď v něm ale cítíte výraznou strukturu, šlachy ukryté pod svaly.

Jaguar XF

Tvář budoucnosti

Příď konceptu XF vypovídá hodně o tváři jaguarů budoucnosti. Dominuje jí zapuštěná obdélníková maska, ovlivněná první sérií XJ6. Jaguar vystřídal v průběhu let mnoho tvarů masky, včetně širokého oválu E-typu a nejnovějšího XK, který je dnes rezervován pro sportovní auta, nebo "štítu" na současném S-typu. "Snažili jsme se ten styl oživit použitím na kupé R a na RD6," říká Callum, "ale potom jsme se posunuli dál. Na sériových modelech brzy uvidíte tuto novou příď." Podzim tohoto roku vypadá pravděpodobně.

XF vyzařuje styl a tato aura je výsledkem tvrdé práce. Musíte vytvořit čistý tvar s dokonalým povrchem, na němž nebude téměř nic. Žádná podivná světla nebo legrační tvary. Každá křivka musí mít účel, i když zkrášlování tvarů je samo o sobě dostatečným účelem." Přesto při podrobném zkoumání odhalíte nádherné detaily: zadní difuzor, jenž naznačuje aerodynamickou stabilitu, oslňující dvojici speciálně frézovaných koncovek výfuků a bílý keramický povrch sání na kapotě a výdechů za předními koly.

Kliky dveří ukryté v rámu oken zdůrazňují štíhlý profil a jednodílná světla
* technická, ale ne příliš komplikovaná
* připomínají čtyřoké masky minulosti.

Ze sedadla řidiče máte nádherný výhled přes kapotu. Hlavním dojmem je chytrost a jednoduchost, pouze s náznakem důvtipu.
Kvůli snížené střeše se v interiéru nachází zhruba o pět centimetrů méně místa na hlavu, než bude v sériové verzi. Podle designérů je ho ale dost pro model s nízkou střechou ve stylu Mercedesu CLS. Marketingoví experti Jaguaru přitom přiznávají, že je to jedna z možností, jakmile se postarají o mainstreamový model.

Architektura XF se podobá vyráběným modelům, ale materiály a detaily jsou mnohem exotičtější. Na hony se to nicméně vzdaluje tradiční kombinaci kůže a dřeva, i když v kabině najdete obojí spolu s nádherným frézovaným hliníkem na palubní desce. Kostru připomínající sedačky jsou čalouněny kůží a speciální černé dřevo na palubní desce a dveřích bylo doslova opáleno letlampou. Na přístrojové desce najdete tři budíky s otáčkoměrem uprostřed a kovová řadicí páka po nastartování vyroste ze středového panelu jako tlustá anténa. Jsou to spíše prvky pro autosalon než pro sériovou výrobu, ale celek působí velmi přitažlivě.

Koncept XF jezdí na pneumatikách Pirelli 295/30 ZR21 a speciálně vyrobených ráfcích. Jaguary podle Calluma vždy vypadaly nejlépe na těch nejradikálnějších kolech v dané třídě. Týkalo se to i původního XJ6 před 35 lety.

Rozměry nového XF se v mnoha číslech velmi blíží současnému S-typu. Ve skutečnosti koncept stojí na podvozku S-typu a pohání jej kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 4,2 litru. Jeho skvělý vzhled navíc ukazuje, o kolik jsou auta lepší, když designéři pracují i pod kapotou.

Ten den nebyli po ruce konstruktéři Jaguaru, aby naše domněnky potvrdili, ale neustálý mechanický vývoj podvozků a osmiválcových motorů znamená, že není třeba je radikálně měnit. Pod povrchem XF se tedy bude skrývat vylepšený S-type s podobnou nabídkou modelů a pohonných jednotek. A na tom rozhodně není nic špatného. Jaguar plánuje vyrábět 40 tisíc exemplářů XF ročně, což je poměrně skromný plán v porovnání se šedesáti tisíci S-typů, které plánoval kdysi.

Ve studiu vypadá koncept XF nádherně. Je to každým coulem Jaguar a zdá se, že se designérům podařilo splnit cíl, to jest zaplnit propast hlubokou čtvrt století, a postavit opravdu moderní sedan. Jinou otázkou je, jestli tento model pochopí američtí zákazníci. Polovina jaguarů se totiž prodává za oceánem, kde se ještě nedávno ozývaly silné hlasy bojující za zachování časem osvědčeného vzhledu. Do podzimu má koncept před sebou hodně práce.

Pod vlivem

Designéři Jaguaru věří, že "dojem rychlosti" Sira Williama Lyonse vytvořily čtyři různé sedany, které byly také inspirací pro koncept XF.

Jaguar Mk7
(představen 1950))

Odlišoval se od typických tvarů svých luxusních současníků, jakými byly například Alvis, Bentley nebo Lagonda. Disciplína a jednoznačná čistota jeho křivek pomohla vytvořit emotivní charakter sedanů Jaguar. Díky němu jsou tyto sedany dodnes výjimečné a nesou hlavní podíl na image značky.

Jaguar Mk2
(představen 1959)

Rychlé auto, založené na masivnějším Mk1. Byl to typický sportovní sedan 60. let, který se ostatní snažili napodobit. Právě jeho styl Jaguar obnoví s přicházejícím XF. Střecha s profilem kupé na mohutné karoserii s velkými koly a blatníky naznačuje sportovní charakter a výkony.

Jaguar Mk10
(představen 1964)

Nejširší evropské auto v historii a podle kritiků neúspěch. Ale měl i své kladné stránky. Ukázal, jak je možné přenést charakter Mk7 do modernějšího auta, a zdobily jej dlouhé, čisté linie boků. Byl postaven pro americké zákazníky, kteří si oblíbili typicky anglická auta, jak tvrdí Ian Callum.

Jaguar XJ6
(představen 1968)

"Můj oblíbený," říká Ian Callum. Poslední auto Sira Williama Lyonse a jedno z jeho nejlepších. Štíhlé a obratné, navíc žádné auto na trhu nebylo nižší. Mělo elegantní linii střechy a skvěle vyváženou horní a spodní část. Jako první mělo obdélníkovou masku
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama